Week 1 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Fleur Kuiken - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Fleur Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

29 Mei 2016 | Nepal, Kathmandu

De afgelopen week is voorbij gevlogen. Morgen ben ik hier alweer precies een week en ik heb al zo veel gezien en gedaan.

Donderdag was er een meisje uit het huis jarig en zijn we met een groepje gaan stappen in Thamel. Dit is een toeristisch gedeelte van Kathmandu met allerlei winkeltjes, restaurants en bars. Het is ongeveer 15 minuten rijden vanaf ons huis dus hier gaan we regelmatig naartoe. We zijn naar een club gegaan waar meer toeristen of rijkere Nepalezen waren, dat was erg leuk.

We waren rond 4 uur thuis en om 9 uur de volgende ochtend zat ik in de taxi naar Bhaktapur.
Dit is een redelijk grote stad en ook dit is een toeristische ‘hotspot’ in Nepal. Ook hier viel het me op dat er niet veel toeristen zijn maar wel een stuk meer dan ik tot nu toe gezien heb in Kathmandu zelf.
In Nepal heb je meerdere ‘Durbar squares’. Dit zijn pleinen met tempels, beelden, fonteinen en oude paleizen van voormalige koningen. Je hebt meerdere van deze durbar pleinen in Nepal. Zo heeft Bhaktapur dus haar eigen durbar square. We hebben hier een tijdje rondgelopen en ik heb hier met een ander meisje ontbeten in een leuk westers tentje.
Ik vond het erg mooi en indrukwekkend.

In dit gebied hebben de aardbevingen gelukkig niet heel veel schade aangericht en de tempels/gebouwen waren echt heel groot. Ook heb ik hier wat souvenirtjes gekocht.

Het lukt me jammer genoeg niet om foto’s op deze pagina te uploaden maar ik heb al aardig wat op mijn Facebook pagina geplaatst dus mocht je het leuk vinden... :-)

Het weekend is hier van vrijdag t/m zaterdag dus die dagen gebruik ik om zoveel mogelijk te zien/doen. Zaterdagochtend zijn we naar Patan geweest, ook een durbar plein. Dit was leuk maar ik vond Bhaktapur indrukwekkender.

’S Avonds zijn we met een groepje meiden uiteten geweest en hebben we sushi gegeten. Misschien niet de beste sushi ooit maar het was lekker. Daarna hebben we een enge film gekeken en waren we zo bang dat we met z’n 6en in één kamer hebben geslapen ;-).

Vandaag ben ik naar het schooltje geweest. Het bevalt goed maar het valt ons wel op dat het soms best lastig is om met de leraressen op één lijn te zitten. Het is echt een hele andere cultuur en ik heb af en toe het idee dat ze niet echt doorhebben dat we dit vrijwillig doen maar misschien denken dat we zelf ook leraressen zijn in Nederland. Dit is even wennen maar de mensen en kinderen zijn super enthousiast en je voelt je al snel welkom.

De kinderen zijn erg vrolijk en ik vind vooral de twee hogere klassen leuk. Alle kindjes dragen een vrij stijf uniform en zijn heel beleefd. De jonge kinderen testen je af en toe wel, wat logisch is.
De regels hier zijn heel anders dan bij ons. Zo was er bijv. een jongentje die elke keer speelgoed uit zijn tas bleef halen en ik vroeg hem om de tas dicht te doen maar hij luisterde niet.
Toen heeft zijn eigen juf hem in de hoek gezet en moest hij 10 squads doen.

Als het goed is gaan we deze week ook wat andere projecten bezoeken en zo kan ik goed oriënteren hoe ik het opgehaalde bedrag het beste kan doneren. Ik wil sowieso spulletjes kopen voor de kinderen op het schooltje want ze hebben bijvoorbeeld geen pennenbak maar een afgeknipte Sprite fles met voor elk kindje één potlood en één gummetje voor een hele klas.. Ook speelgoed voor in de pauzes is er bijna niet.

Deze week zullen we t/m woensdag dit project doen en daarna is het weer weekend. Ik ga toch niet naar Chitwan omdat ik dan maar met 2 personen zou gaan en daarnaast heb ik van degenen die al zijn geweest gehoord dat ik beter in Kathmandu kan blijven en andere dingen bezoeken. O.a. mdat het hier redelijk veel regent en Chitwan (Jungle) dan wellicht niet echt the place to be is…

Ik vergeet het bijna te vertellen maar er zijn in de tijd dat ik hier ben al twee aardbevingen geweest. Ze zijn niet ernstig en de eerste was maandagnacht en daar heb ik gewoon doorheen geslapen.
De tweede was gistermiddag om een uur of 4. Ik ging nét boven in mijn kamer zitten en precies toen ik de grond raakte hoorde ik de bedden trillen. Ik dacht dat het aan mij lag maar toen voelde ik de grond ook trillen en hoorde ik buiten honden blaffen en vogels geluid maken. Het was een hele vreemde ervaring en het is lastig uit te leggen hoe het voelt. Het voelt een beetje alsof je op een gigantisch schip zou lopen denk ik. Ik vind het overigens niet eng (het duurde niet lang en was niet erg heftig) en het is hier redelijk normaal..

Omdat de dagen best volgeplanned zijn en je allerlei indrukken opdoet ben ik hier best vaak moe. Daarnaast is het eten in het huis best eentonig.. Gelukkig ben je natuurlijk vrij om ergens anders te eten en doen we dit ook regelmatig. Ik heb gelukkig nog niet echt enge beesten gespot en mag verder ook zeker niet klagen!

Ik ga zo nog even een film kijken en dan naar bed!

Liefs Fleur X X

  • 29 Mei 2016 - 19:15

    Erik:

    Hoi Fleur, leuk om dit allemaal te lezen! Spannend die aardbevingen, gelukkig zijn het maar kleintjes! Veel plezier in ds 2e week in Nepal.
    X pap

  • 31 Mei 2016 - 17:24

    Karin:

    Ha Fleur,
    Ik was vanmorgen bij je moeder en heb al je foto 's bekeken! Heb (natuurlijk?!) geen Facebook. Leuk om nu ook de verhalen erbij te lezen, ook al had ik het meeste al gehoord.
    Ik blijf het met plezier volgen, al die bijzondere belevenissen! Groetjes Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hi, Ik ga van 22 mei t/m 13 juni 2016 vrijwilligerswerk doen in Nepal (Kathmandu) via Activity International. Om al mijn ervaringen op te kunnen schrijven en mijn vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn avontuur zal ik proberen hier zo veel mogelijk op te schrijven;-)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 9950

Voorgaande reizen:

22 Mei 2016 - 13 Juni 2016

Vrijwilligerswerk Nepal

22 Mei 2016 - 13 Juni 2016

Nepal

Landen bezocht: